Professionele Leergemeenschap

Een PLG is een manier om zowel het leren van leerlingen als leraren te stimuleren. Het levert twee belangrijke resultaten op: een product dat gezamenlijk wordt ontwikkeld om het onderwijs voor de leerlingen te
verbeteren of vernieuwen, én een bijdrage aan de persoonlijke en gezamenlijke professionalisering van de deelnemers. We kunnen de begeleiding richten op de kartrekkers van de PLG, zodat zij leren hoe ze de PLG zelf kunnen begeleiden. Daarnaast kunnen we ook het hele team begeleiden en hen actief betrekken in het proces. Bij de procesbegeleiding maken we gebruik van 'Mijn Leergemeenschap: de begeleidingsgids voor PLG' van Naomi Mertens.

Begeleidingsgids bestellen

Wat de PLG succesvol maakt

Er zijn vier elementen te benoemen die een PLG tot een succes maken. Tijdens onze begeleiding ligt hier de  focus op:

  1. een gedeeld, gedragen doel;
  2. gezamenlijk onderzoeken en ontwerpen;
  3. een cultuur van vertrouwen, relatie en eigenaarschap;
  4. facilitering, organisatie en gewoonten.
Onze aanpak

Een PLG ontvangt vaak een opdracht van bijvoorbeeld de schoolleider of een externe partij. Het uiteindelijke doel wordt echter altijd door de groep zelf geformuleerd. We nemen de tijd om samen te ontdekken wat we als groep willen bereiken. Naast het formuleren van een gedeeld doel, is het van belang dat dit doel door iedereen wordt gedragen. Dit draait vooral om de betrokkenheid van de deelnemers en hun bereidheid om zich in te zetten voor de PLG.

Zodra het doel duidelijk is, richten we ons op de belangrijkste taak van de PLG: samen onderwijs onderzoeken en ontwerpen. Hoe doe je dat op een effectieve manier? Het kan nuttig zijn om een passend protocol voor onderzoeks- of ontwerpcycli te gebruiken. Het draait vooral om het stellen van de juiste vragen over wat we doen en het betrekken van de nodige bronnen. Bij het ontwerpen bespreken we samen de criteria waaraan een goed ontwerp moet voldoen.

Het is essentieel dat er een veilige ruimte is waarin iedereen zich vrij voelt om ideeën te delen, zelfs als die verschillen van de mening van anderen. Dit versterkt het gevoel van eigenaarschap en zorgt ervoor dat iedereen gemotiveerd is om het doel te bereiken en trots te zijn op het resultaat. De opbrengst is zowel persoonlijk als collectief.

Om dit alles mogelijk te maken, is een goede planning en organisatie van de bijeenkomsten van groot belang. Dit draagt bij aan een duurzame integratie van de werkwijze binnen de school. Wat we doen, zorgt ervoor dat het werken in de PLG een betekenisvolle gewoonte wordt.